Vendvidéki bringás körtúra, Szentgotthárdról

Túrainfó

Túránk kiindulópontja Szentgotthárd. Érkezhetünk saját autóval, de akár kényelmes vonattal is.

Szentgotthárdon, a túra alkalmával csak a főbb nevezetességeket tudjuk számba venni, mint a Nagyboldogasszony templomot, a ciszterek lakhelyéül szolgáló kolostor épületét vagy a mögötte található gyönyörű várkertet, ahol az EuroVelo 14 útvonal is áthalad. Ezen az útvonalon indulunk keleti irányba. Szentgotthárdot elhagyva az erdők között megbúvó bámulatos, tiszta vizű Hársas-tó mellett kerekezünk tovább a Hársas-patak völgyében, ahol szebbnél szebb, erdők szegélyezte rétek között haladunk.

A sík részeknek Apátistvánfalvára érkezve búcsút intünk, megérkezünk az „igazi” Vendvidékre, másnéven Szlovén Rábavidékre, mely tájegység a lakóiról, a magyarországi szlovénekről kapta nevét.

Orfaluba könnyedén, gurulva érkezünk, de a Vadvirág méhes- és gyógyítókertet már egy újabb dombtetőn találjuk, ám érdemes lesz feltekernünk, hogy isteni mézeket, lekvárokat, szörpöket vagy akár finom ételeket is kóstolhassunk. A település másik dombtetőjén szintén értékes szolgáltató végzi tevékenységét, a Csupor-Major Kerámia műhelyben.

Az útvonalat folytatva, Apátistvánfalván finom helyi ételeket fogyaszthatunk az Apát Panzió és Étteremben. Semmiképp ne hagyjuk ki, az érdekes gyűjteménnyel rendelkező Határőr emlékhelyet, ahol rengeteg „titkot” megtudhatunk a határőrizetről is.

Túránk legdélebbi pontján, Kétvölgyön, a Katalin-hegyen találjuk a páratlan kilátással, panorámával „felvértezett” kilátót. Tiszta időben a térség fenséges látványán túl, a Kőszegi hegység, az osztrák, szlovén Alpok is felfedi magát.

Visszafelé vezető utunkon Apátistvánfalván, majd egy meredek lejtőn figyelmesen legurulva, újra a Hársas-patakot követjük, egészen a tóig, ahol, nyáron strandolhatunk, lángosozhatunk is.

Tájegység:
Időigény:
2 óra

Megközelítés, útvonal

Szentgotthárd, vasútállomás (P+R parkoló) (A 8-as számú főúton személyautóval, vagy akár vonattal a Budapest-Győr-(Sopron)-Szombathely-Körmend-Szentgotthárd útvonalon.

Fedezd fel a környéket!

Mit szeretnél látni a térképen?

Látnivalók a túra mentén

További látnivalók a környéken

Kühár Emlékház, Felsőszölnök

A tájházat utolsó lakójáról nevezték el, aki 50 évig élt itt és ápolta a lakosság szlovén anyanyelvét, erősítette nemzetiségi tudatát, identitását.A Szlovén Tájház célja – a szentgotthárdi Pável Ágoston Helytörténeti és Szlovén Nemzetiségi Múzeum mellett -, hogy a magyarországi szlovénség történelmi, egyháztörténeti, néprajzi és egyéb sajátos kulturális értékeit gyűjtse, mentse, őrizze-tárolja, gondozza, kiállítsa és bemutassa.

A néprajzi kiállítás keretében a paraszti gazdálkodás nagyobb eszközei tekinthetők meg a volt istálló épületében (pl. szekér, eke, borona stb.)